rezinka@mail.ru

Download video (5,4 mb)                       

Melancholy  2006  (video 4'16'')

It is an attempt to translate Japanese haiku to the digital language of three-dimensional graphics and Flash, a kind of idiosyncratic digital medidation.
Haiku is an art form with a venerable classical heritage, whereas three-dimensional animation appeared relatively recently. The former is the paragon of Asian “metaphysical purity”, while the latter is spawned by Western technocracy. At first glance these types forms of art are antinomic.
Haiku is deep, sincere, philosophical, unhurried, unselfish; it fills the reader with vital energy.
Computer animation is soulless, hasty, automated and deceitful, something og the devil; it takes away money and energy. But contemporary mass- media culture refutes such notions: it is full of images and personifications of “digital metaphysics ”. In the Wachowski brothers ‘ Matrix, a virtual universe is arranged as a spiritual world, home to astral beings and Zen masters. Like many modern people, I see the computer as a continuation of my body-as well as my emotional, astral body. Therefore any displays of emotional life –including melancholy-can find their embodiment in the digital sphere.


Меланхолия.
2006 (видео 4'16")
Мультимедийный проект (выполнен с помощью 3D графики и флеш-технологий ) 2006

Проект выполнен в нескольких графических программах, и в нем заложена возможность интерактивной коммуникации со зрителем.
Это попытка перевода японских хайку на дигитальный язык трехмерной графики и флеш- технологий, своего рода форма своеобразной дигитальной медитации.
Хайку - классический, с почтенной родословной вид искусства, в то время как трехмерная анимация появилась сравнительно недавно. Первое-эталон восточной «метафизической чистоты», второе-порождение западного техноцентризма. На первый взгляд, эти виды и формы искусства антиномичны. Хайку- глубока, искренна, философична, нетороплива, наполняет жизненной энергией, бескорыстна. Комьютерная анимация бездуховна, поспешна, от лукавого, автоматизирована, обманчива, лишает денег и энергии.
Однако современная масс-медийная культура опровергает подобные представления: она наполнена образами и олицетворениями «дигитальной метафизики». В знаменитой «Матрице» братьев Вачовски компьютерная вселенная аранжирована как «духовный мир», где обитают астральные сущности и учителя дзен. Как для многих современных людей, для меня компьютер это продолжение моего тела также и эмоционального, «астрального» тела. Посему любые проявления эмоциональной жизни- в том числе и меланхолия- могут находить свое воплощение в дигитальной сфере.